Beelddenken

 

Beelddenken is een kwaliteit; ongeveer 5% van de kinderen denkt niet in woorden maar in beelden. Vanaf onze geboorte zijn we allemaal beelddenkers. Tijdens onze ontwikkeling bepalen je karaktereigenschappen in de hersenen welke voorkeur jij hebt (de ontwikkeling duurt ongeveer tot je 12e levensjaar, dan ligt deze voorkeur vast). Ben je (hoog)gevoelig dan ben je niet per definitie ook een beelddenker (of je gebruikt beide; je denkt in woord en beeld). Maar andersom ben je een beelddenker, ben je ook (hoog)gevoelig. Dit heeft te maken met alle karaktereigenschappen die je als beelddenker hebt (uit je rechterhersenhelft).

 

Een beelddenker heeft o.a. de volgende kwaliteiten:beelddenken

  • Ze kunnen goed creëren & bouwen.
  • Ze zijn creatief in alle opzichten.
  • Ze zijn Intuïtief / (hoog)gevoelig.
  • Ze hebben overzicht; totaalbeeld & zien samenhang

 Een beelddenker hoeft niet per definitie schoolproblemen te hebben, maar kunnen wel ontstaan door het onderstaande:

  1. Onderwijs is vaak gericht op taal /auditief.
  2. Beelddenker heeft totaalbeeld nodig.
  3. Beelddenker zoekt naar samenhang.
  4. Driedimensionaal denken.
  5. Is snel afgeleid / (hoog)gevoeligheid.
  6. Beelddenker heeft geen tijdsbesef / moeite met planning.

 

Mocht tijdens een coachtraject blijken dat uw kind extra begeleiding nodig heeft bij het beelddenken naast de (hoog)gevoeligheid, dan heeft praktijk Engelenheart een samenwerking met collega's gespecialiseerd in het beelddenken die hierbij kunnen helpen.